Medierea litigiilor comerciale poate interveni atât
înaintea declanşării unui proces în faţa instanţelor de judecată cât şi după ce
s-au formulat cereri de chemare în judecată, apeluri sau recursuri.
Titlu
executoriu - Dacă la finalul procesului de mediere se ajunge la un acord, acesta
va fi încheiat în formă scrisă și poate
avea titlu executoriu în condițiile Art. 58, alin. (2*1) din Legea 192/2006
modificată și completată.
Art. 58, alin. (2*1) din Legea 192/2006 modificată și
completată statutează următoarele: “Acordul
de Mediere verificat şi atestat de către avocații părților, de către
notarul public sau de către un avocat sau notar public ales de mediator cu
acordul părților, este titlu executoriu”.
Asistarea părților de către avocat pe parcursul ședințelor de mediere nu este
obligatorie, dar este recomandat ca în cadrul procedurii de mediere părțile
aflate în conflict/litigiu să fie asistate de avocat.
Prin solutionarea litigiilor pe cale amiabila, prin procedura medierii, conform
Art.63, alin. 2) din Legea 192/2006 modificată și completată, odată cu
pronunţarea hotărârii instanţa va dispune, la cererea părţii interesate,
restituirea taxei judiciare de timbru, plătită pentru învestirea acesteia, cu
excepţia cazurilor în care conflictul soluţionat pe calea medierii este legat
de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra
unui bun imobil, partaje şi cauze succesorale, caz în care se vor restitui 50
de procente din taxa achitată.
Exemple de cauze comerciale
care se pot media:
a) Interpretarea clauzelor
contractuale;
b) Rezilierea sau rezoluţiunea
contractelor;
c) Pretenţiile comerciale
izvorâte din neexecutaea sau executarea cu întarziere a contractelor;
d) Conflictele dintre diferite
compartimente ale societaţii;
e) Orice situatie de
conflict și/sau litigiu generat în derularea
și interpretarea contractelor de natură comercială;
f) Conflictele între
societăţile comerciale partenere, conflictele apărute in interiorul acestora
precum şi conflicte apărute între societăţi comerciale persoane juridice şi/sau
persoane fizice (în calitate de beneficiari, prestatori, etc);
g) Contracte comerciale în
derulare, dar si contracte ajunse la finalul executării lor si asupra cărora
există neinţelegeri;
Avantajele medierii litigiilor
comerciale
a) Acordul
de Mediere verificat şi atestat de către avocații părților, de către notarul
public sau de către un avocat sau notar public ales de mediator cu acordul
părților, este titlu executoriu (Art. 58, alin. (2*1) din Legea 192/2006) ;
b) Înţelegerea
părţilor are caracter obligatoriu pentru ele (Art. 58, alin. (7) din Legea 192/2006);
c) confidenţialitatea
informaţiilor, pentru că in mediere
părtile nu se mai confruntă cu procedurile publice ale sedinţelor de judecată;
d) costurile
reduse ale soluţionarii diferendelor, cunoscut fiind faptul că orice cale
judecatorească presupune costuri de multe ori comparabile cu rezultatul net al
unei hotarari judecatoresti pozitive ( taxe de timbru, expertize, recurs, apel,
etc );
e) rapiditatea cu
care părtile pot rezolva conflictul / litigiul;
f) evitarea soluţionării unui
conflict / litigiu de catre un terţ;
g) evitarea
deteriorarii legăturilor de afaceri dintre părţi, menţinerea
relaţiilor cu furnizorii/ beneficiarii/ partenerii de afaceri, salvarea unor
resurse, financiare și/sau umane, importante.
Conflictele comerciale,
indiferent de situatiile sau aspectele care au provocat conflictele, au efecte
negative atat asupra relatiilor parteneriale, angajatilor, colaboratorilor dar
si asupra partilor aflat in conflict.
Pentru cei care doresc evitarea
unui litigiu, de cele mai multe ori prea lung, costisitor si public, medirea
ofera posibilitatea solutionarii alternative a conflictului.
Litigiile juridice pot fi
complexe, costisitoare, frustrante, şi extrem de mari consumatoare de timp. De
aceea este foarte important să lucraţi cu mediatori și avocați
cu experienţă.
Este important pentru profesioniştii din domeniul afacerilor să
se bazeze pe mediatori și avocați care le pot economisi în mod eficient
timpul şi banii.
Medierea este o oportunitate de rezolvare care tebuie întotdeauna
încercată în conflictele/litigiile comerciale.
Litigiile implică, în general, mai mult de doar două părţi şi avocaţii
lor, sunt situații în care părțile sunt nevoite să apeleze la experți
contabili, evaluatori, translatori, etc.
Asiguram clientii nostri de un angajament ferm
pentru a incerca rezolvarea conflictelor aparute intre ei. In acest
sens oferim servicii legale de mediere, suportul si experienta pe care o
asteapta de la un mediator.
Accentuam importanta parteneriatului prin colaborare
stransa cu avocatii, juristi și experți cu care colaboram(experți evaluatori,
contabili, de mediu, medicali, etc.), dar si cu avocatii consultanti ai
clientilor pentru a ne asigura ca intelegem scopurile si nevoile clientilor.
Modalitatea noastra de abordare este canalizata
pe nevoia de a ajuta clientii nostri sa gaseasca solutiile adecvate pentru ca
litigiile aflate in procesul de mediere sa se finalizeze in cel mai scurt timp
si cu cele mai bune rezultate pentru ei.
Un studiu efectuat in
cadrul a 126 companii de top din SUA a reliefat faptul că, aproximativ 98% din
cazurile pe care le-au avut acestea, au fost soluţionate inainte de a se ajunge
în instantă, fiind evident faptul ca aceste companii preferă sa işi soluţioneze
conflictele pe cale amiabila.
Bazandu-se pe o astfel
de abordare si mereu avand in minte ideea practică şi eficienta a “time is
money”, compania americană care are un litigiu nu se gandeşte în niciun caz să
acţioneze în instanţă partea adversă până nu incearcă să soluţioneze disputa
prin metodele de solutionare alternative, în special prin mediere.
Mediul de afaceri
european şi cel american au adoptat fără rezerve medierea ca modalitate de
stingere a diferendelor comerciale, fiind o chestiune de timp până ce acest
lucru va deveni o necesitate in sectorul privat si public din Romania.
Negocierea este
specifică mediului de afaceri, iar medierea este în fapt o negociere asistată
şi coordonată de către un terţ neutru, imparţial si fără putere de decizie,
care foloseşte anumite proceduri, tehnici si calităţi pentru a ajuta părţile să
rezolve diferendul prin ajungerea la o inţelegere comună.
În orice contract
comercial, părţile pot introduce o clauză de mediere, potrivit căreia, înainte
de a se apela la instanţă sau la arbitraj, se încearcă rezolvarea conflictului
prin mediere.
CONTACTATI MEDIATOR CATALIN BURCEA
Telefon: 0745.775.055
Locatie : Consultati Google Map aici